Bilen eller det offentlige?

I dagens aviser kan man læse, at hvis togene bare kører til tiden, så vil vi lade bilen stå.. eller det vil halvdelen af danskerne i hvert fald.

Interessant teori. Personligt hælder jeg mest til at give trafikforsker Anker Lohmann-Hansen ret. Jeg er ligeglad med om toget kører til tiden, jeg er også næsten ligeglad med komforten (bare jeg ikke skal stå hele vejen, hver dag er det ok) – jeg vil stadig bruge min bil. Lad mig opstille den forskel der er for mig mellem bil og det offentlige. Jeg bor i en stationsby i HT området uden s-tog.

BILEN DET OFFENTLIGE
Fra jeg kører ud af carporten, afleverer sønnen i skole (når han ikke cykler) og til jeg er på arbejdet går der ca. 25 min. Skal cykle til stationen, for der er meget dårlige busforbind-elser, og derfra med bus eller tog. Alt efter valg skal jeg skifte 0 eller 2 gange og det tager mellem. 35 og 55 min. Den 35 er med to skift og HVIS tingene passer sammen – hvilket kun er på få udvalgte afgange og der må ikke være forsinkelse eller for mange passagerere som skal passeres på trappen på stationen.
Jeg får ingen motion på vej frem og tilbage, men har tid til at dyrke motion hver dag i ½-1 time. Jeg løber 5. min. cykler 8 min. og går 5 min. hver vej og har ikke tid til yderligere motion.
Afstikker til indkøb betyder ikke så meget tidsmæssigt, og jeg bliver ikke stresset i køen over at bussen kører om lidt/er kørt. Skal time indkøbene meget præcist, ellers er der 20 min. til næste bus.
Benzin til fri kørsel uanset hvad jeg bestemmer mig for i én måned gennemsnitligt 800 kr. (inden for HT området) Dertil kommer forsikring, slitage og service udgifter. Månedskort på abonnement til hele HT området 1180 kr.  (og der optjenes bonus :-) )
Jeg bestemmer selv hvad jeg vil høre af musik og hvor højt. Jeg kan blive tvunget til at høre andres musik, mobil-knævren, høje samtaler, skænderier osv. Hvilket er irriternde med som jeg dog sagtens kan leve med, når jeg ikke er død-træt eller har hovedpine
Jeg kører når det passer mig Jeg skal hele tiden have styr på køreplaner
  Kan sidde og læse og slappe af på vejen, eller hygge-snakke med en medpendler.

Jeg kunne sikkert finde endnu flere fordele og ulemper, men vil blot nøjes med at konstatere, at mit liv er blevet MEGET lettere siden vi gik fra at være en familie UDEN biler til at være en familie med 2 biler. Dette skift skete for snart 1½ år siden og på én gang. Da vi flyttede ud i dette hus for 6½ år siden, var vi godt tilfredse uden bil. Der var ok forbindelser, og selvom vi havde længere til arbejde end idag, kunne det sagtens lade sig gøre, endda også at nå at aflevere og hente barn. Men forringelser på forringelser har gjort, at det bare ikke hænger sammen mere… Øv!

Hvis forbindelserne stadig havde være fine som da vi købte huset, tror jeg at vi måske havde én bil idag, men næppe to. Men jeg tror ikke at, nu hvor vi har vænnet os til friheden ved at have hver sin bil, vi ville undvære en eller begge biler, selv hvis der var større tiltro til køreplaner og flere forbindelser, for det tager stadig enten længere tid, eller er mere stressende at skulle løbe rundt mellem forbindelserne for at komme hurtigere frem (og stadig langsommere end egen bil).

En kommentar til “Bilen eller det offentlige?”

  1. Mikael Elkan siger:

    HA! Har stort set lige skrevet det samme om samme indlæg.

    Hørt, hørt!! Du har blog lidt flere og gode pointer med. Den offentlige transport er ude af trit med den verden vi lever i. Togene skal droppes helt og der skal udvikles et helt nyt koncept – biltoge, hvor bilerne er vogne, der kobles sammen i bestemte knudepunkter.

    http://elkansblog.wordpress.com/2008/04/08/hvad-ved-bilfolket-om-tog/

Skriv en kommentar